Met Black Friday en de feestmaand in aantocht, leg ik uit hoe je omzetderving door overbelasting van je server kan voorkomen.
Schadelijk
Of je nu informatie biedt, een webshop beheert of een community runt, als je je bezoekers niet direct kunt bedienen, ben je ze kwijt. Zonde van je marketinginspanningen, maar vooral schadelijk voor je merk en omzet.
Toch is niet elke website voorbereid op een flinke piekbelasting.
Domweg capaciteit opschalen?
Hosting mag dan weinig spannend klinken, het loont om er goed naar te kijken. Want onvoldoende capaciteit hebben, wil je absoluut voor zijn. Je klant is tenslotte koning.
Enkel capaciteit opschalen, maakt je site niet ineens sneller. Wat helpt dan wel, ook als je incidenteel grote volumes verwacht?
Ik geef je 5 tips.
Tip 1: Breng hosting en webbouw onder bij dezelfde partij
Onlangs zagen wij het weer eens van dichtbij gebeuren: een website die crashte onder de vele bezoeken. De helpdesk werd gebeld, die alleen kon vertellen dat het ‘mogelijk een DDoS-aanval’ kon zijn.
In dit geval hadden wij naast de bouw van de webshop ook de hosting geregeld. Zo konden wij voorbij de eerstelijns hulplagen direct bij de juiste techneut terecht. Die wist de site weer snel ‘in de lucht’ te krijgen.
Je hosting bij dezelfde partij regelen die je site technisch onderhoudt, kan dus lonen. Je hebt dan geen omkijken naar de capaciteit, ook niet bij calamiteiten. De performance wordt voortdurend gemonitord zodat er meestal op tijd wordt ingegrepen.
Je bent dus volledig ontzorgd.
Tip 2: Kies voor een oplossing op maat
Om een échte crash te voorkomen kan een creatieve, technische oplossing op maat het verschil maken.
Zo laten we bij een van onze klanten 2 servers los van elkaar draaien, om verschillende taken op zich te nemen. Dat ontlast enorm.
Er zijn verschillende oplossingen te bedenken, afhankelijk van wat meespeelt in de performance. Wil je 100% zeker zijn van voldoende capaciteit? Dan kan zo’n oplossing op maat in een paar dagen geregeld zijn.
Tip 3: Spreid je bezoekers
Omdat het probleem vaak niet in de toegenomen aantallen zit, maar in een plotselinge piek, is het verstandig om bij een grote campagne je bezoekers te spreiden. Door ze gefaseerd toegang te verlenen, bijvoorbeeld.
Hoe we dit doen? Door bijvoorbeeld een virtueel nummertje te laten trekken, zoals bij de verkoop van concerttickets.
Een klantvriendelijker oplossing: je klanten in groepen uitnodigen. Je vaste klanten bijvoorbeeld eerst. Promotie via social media maakt dit soms lastiger. Dan kan een ‘lichte’ landingspagina hierbij helpen.
Tip 4: Maak je site vloeibaar
Omdat de belasting van je site ook afhangt van wat de bezoeker doet, kun je je flow slimmer maken. Als er minder techniek in te laden is, gaat alles sneller en wordt de gebruikerservaring beter. Je site vloeibaar maken, noemen wij dat.
Tip 5: Vergeet de capaciteit niet te testen
Hoewel nooit exact te zeggen is wat een server aankan, weten we uit ervaring dat goed testen vooraf veel ellende later kan voorkomen. Dat kan met stress- en servertesten.
Kan jouw site de drukte aan?
Zolang het goed gaat: prettige feestomzetdagen! Twijfel je? We denken graag vrijblijvend met je mee.
Auteur: Sander van den Broek