Artificial Intelligence (AI) in webshops: welke wereld valt ermee te winnen? Hoe pas je AI-technieken toe? En wat zijn niet te missen voor- en nadelen van de software?
We merken dat e-commerceklanten steeds nieuwsgieriger raken naar de toepassingen van AI. Daarom een snelle blik onder de motorkap; om je gericht met je webshop op weg te helpen.
5 voorbeelden hoe je AI kan gebruiken in je webshop
Grofweg wordt AI momenteel in e-commerce op 5 manieren toegepast:
- Tekstgeneratie
Via eerder geschreven teksten kan een AI-tool zelf beschrijvingen van producten maken. Meteen geoptimaliseerd voor Google (SEO) of in meerdere talen? Ook dat is voor een getrainde AI-machine geen enkel probleem. - Personalisatie
Via AI kan je de online beleving optimaal aanpassen aan de persoonlijke voorkeuren van je bezoekers. Denk daarbij aan de visuele presentatie van producten of hoe je informatie per doelgroep aanbiedt. - Chatbot
Via AI kan je een ‘virtuele assistent’ aanbieden wanneer dit nodig is. Deze geautomatiseerde klantenservicemedewerker helpt je bezoekers proactief met suggesties of het beantwoorden van vragen. - Testen
Via AI kan je voor nieuwe of geoptimaliseerde functionaliteit tests opzetten en laten uitvoeren. - Beveiliging
Via AI kan je geautomatiseerd zoeken naar beveiligingsproblemen in je webshop.