Waarom het blokkeren van AI-bots wel/geen goed idee is voor jouw business

Waarom het blokkeren van AI-bots wel/geen goed idee is voor jouw business

Artificial intelligence (AI) is prachtig. Totdat het zich tegen je keert. Wat doe je als je concurrent met een AI-bot jouw webcontent ‘plundert’? Content waar je zelf veel in geïnvesteerd hebt.

Ik begin met een voorbeeld.

Stel, je hebt een fietswebshop

Op jouw e-commerceplatform verkoop je fietsen, fietsonderdelen en fietskleding van verschillende merken. Je hebt veel tijd en geld gestoken in customer experience (CX) en zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Zo heb je unieke teksten laten schrijven met de voor- en nadelen en uitgebreide uitleg hoe producten werken. Je merkt dat je hiermee bent gestegen in Google, waardoor er meer verkeer naar je platform is gekomen. En doordat je alles heel precies uitlegt, weet je klanten makkelijker te overtuigen om iets te bestellen.

Kortom, je investering betaalt zich terug in meer sales.

Maar dan komt er een AI-bot langs, van je concurrent. Die traint zijn bot met jouw rijke content, waarmee razendsnel vergelijkbare teksten gemaakt kunnen worden. Teksten die net zo effectief zijn als die van jouw platform, zonder dat je concurrent een vergelijkbare investering heeft hoeven doen.

Ai…

 

Hoe werkt zo’n bot?

Bots scrapen (lezen) met grote regelmaat websites. Op zich is daar niks nieuws aan. Zoekmachines als Google doen dit al jaren. Alleen is hierbij duidelijk waar het scrapen voor wordt gebruikt. Ook kan je ervoor kiezen om niet opgenomen te worden in een zoekmachine.

Wordt een website voor een ander doel gescraped? Dan kan je in tegenstelling tot zoekmachines niet nagaan waarvoor. Vaak kan je je er ook niet voor afmelden (opt-out).

 

Auteursrecht?

AI-bots kunnen informatie van een website dus bekijken en gebruiken om zichzelf te trainen. Maar ook als die bots zelf niks publiceren, kan dit in strijd zijn met het auteursrecht. De Kunstenbond legt uit wat je hier als kunstenaar tegen kan doen.

Maar hoe ga je hier als eigenaar van een e-commerceplatform mee om? Hoe voorkom je uit concurrentie-overweging dat AI-bots parasiteren op jouw content?

 

Handig hulpmiddel

Cloudflare is een dienst die als poortwachter voor je website kan fungeren. Binnenkomend verkeer wordt eerst gecontroleerd. Dit is primair bedoeld om DDOS-aanvallen voor te zijn. Maar sinds enige tijd toont Cloudflare specifiek het verkeer van AI-bots.

In een speciaal dashboard zie je welke bots je website bezoeken. Cloudflare biedt daarnaast AI Audit aan. Met deze tool kan je bepaalde AI-bots blokkeren.

 

Is het blokkeren van AI-bots altijd slim?

AI-bots worden voor allerlei dingen gebruikt. Soms voor iets heel specifieks. Soms voor meer algemene doeleinden.

Het kan in het belang van jouw online business zijn om AI-bots toe te laten. Maar wanneer doe je de deur op slot? Voor wie? Die keuze hangt heel erg af van de situatie.

Wil je hierover sparren? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Auteur: Sander van den Broek