Van ASOS tot Zalando: de keuze is reuze voor wie online kleding koopt. Het grootste nadeel: je kan niet passen. Gevolg: de retourstromen zijn enorm. Met een virtuele paskamer kan je dit tegengaan.
Ik licht 7 ’try on’-platforms kort toe die we nader hebben onderzocht. Met de belangrijkste plus- en minpunten.
Flinke kostenpost
Stel, je ziet online een leuke jas. In no-time heb je ‘m betaald en vaak de volgende dag in huis. Maar dan trek je dit felbegeerde kledingstuk aan en wat blijkt? Te groot / te klein / te totaal-niet-geschikt-voor-mij.
Herkenbaar?
Gemiddeld wordt zo’n 20 tot 30% van de bestelde orders teruggestuurd. Een flinke kostenpost, of je nu een groot of wat kleiner online kledingplatform hebt.
Online kledingwinkels proberen daarom al jaren hun retourzendingen te verminderen. Bijvoorbeeld door:
- Duidelijke productfotografie
- Heldere maattabel
- Reviews: hoe anderen de fit ervaren
Toch kan dit maar niet voorkomen dat consumenten nog te vaak het verkeerde bestellen.
Virtuele paskamers plaatsen
Met artificial intelligence (AI) is het tij mogelijk te keren. Hoe? Door in je online kledingwinkel virtuele paskamers te plaatsen. Dit doe je via een ’try on’-platform.
Voordelen van ’try on’-platforms
- De kans wordt veel groter dat je klanten de juiste maat kiezen.
- Je bespaart kosten op onnodige retourzendingen.
- Door een positievere ervaring (CX) komen klanten eerder terug.
Zo werkt een ’try on’-platform
- Een ’try on’-platform combineert een kledingstuk met gepersonaliseerde informatie. Denk aan: een foto van de bezoeker of het genereren van een model dat overeenkomt met je eigen lichaam.
- De AI-software construeert vervolgens een afbeelding.
- Op de afbeelding zie je hoe het kledingstuk jou staat. Een aantal platforms gebruikt augmented reality (AR), daarmee is het alsof je ‘live’ in de spiegel van een paskamer kijkt.
Getest: 7 ’try on’-platforms
Welke virtuele paskamers wij tippen? Dat ligt eraan. De keuze is afhankelijk van je eigen e-commerceplatform en wat jij je klanten wil bieden.
Hieronder vind je 7 ’try on’-platforms die je kan (laten) integreren in je webshop.
Tip 1: VirtuLook
Kan naast het genereren van afbeeldingen op basis van je foto en product ook de achtergrond van een foto weghalen of aanpassen.
- Plus: gebruiksvriendelijk
- Min: beperkt aanpasbaar
Tip 2: Wanna
Heeft een AR-tool voor ‘live’ aanpassen van kledingstukken of andere toepassingen.
- Plus: op verschillende manieren toe te passen
- Min: technisch niet volmaakt
Tip 3: Style me
Je maakt een model van jezelf dat vervolgens gebruikt wordt om kledingstukken aan te passen.
- Plus: ook AR beschikbaar
- Min: minder ‘echt’
Tip 4: ModiFace
Zoomt volledig in op het hoofd.
- Plus: zeer gedetailleerd
- Min: ongeschikt voor kleding
Tip 5: FitMatch
Maakt een model van je lichaam door een scan van te maken.
- Plus: heel precies voor het zoeken van maten
- Min: afhankelijk van de input van bezoekers
Tip 6: MeMoMi
Gebruikt de camera van je telefoon om je ‘live’ te laten zien hoe producten er bij jou uit zien.
- Plus: geschikt voor veel verschillende producten
- Min: lastiger te gebruiken door consumenten
Tip 7: VirtuSize
Draait volledig om het bepalen van de juiste maat.
- Plus: zeer precies
- Min: beperkte functionaliteit
Ook je retourstroom verkleinen?
Wil je het beste ’try on’-platform voor jouw business laten integreren? Dit vraagt om persoonlijk advies en een aanpak op maat. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.