Interview Bert Waardijk – november 2024

Waarom grootmeesters in plannen cruciaal zijn voor e-commerce

‘Ik wil meedoen in de Champions League. Zowel qua nieuwe producten als technologische ontwikkelingen.’ We spreken retailondernemer Bert Waardijk (60) van het familiebedrijf Waardijk Schoenen: ‘Als mijn voorraad online niet up to date is, merk ik het effect ook in de winkels. Ik ben panisch geworden voor als iets technisch niet werkt.’

Waarom grootmeesters in plannen cruciaal zijn voor e-commerce

Hofleverancier

Waardijk Schoenen is een begrip in Alkmaar en Heemstede. Beide schoenenwinkels bieden een breed assortiment in het hogere prijssegment. Het familiebedrijf dateert van 1847 en mag de titel ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ voeren.

Na het vroege overlijden van zijn vader neemt Bert het roer samen met zijn moeder over. Hij is dan nog maar net van klaar met zijn studie. ‘Alle vrije uurtjes die ik op school had, gingen op aan het helpen in de zaak. Daar heb ik gelukkig nog veel van mijn vader kunnen leren.’

 

Pionieren

Je kan het je nu bijna niet meer voorstellen, maar rond de eeuwwisseling zien Bert en zijn vrouw zich genoodzaakt een keuze te maken: ‘Wat te doen met dat internet? Wat kunnen we ermee? Er was toen nog weinig kennis binnen de branche’, blikt Bert terug.

Via via laten ze in 2001 een eerste webshop bouwen. Omdat ze al snel doorhebben dat goede foto’s onmisbaar zijn, richten ze een kleine fotostudio in. Maar vrijwel tegelijkertijd doemt het volgende probleem op: hoe zorg je voor een juiste weergave van de voorraad?

‘Dit was ongelofelijk ingewikkeld, het was echt pionieren in die tijd’, vertelt Bert. ‘Mijn vrouw heeft uren en uren besteed om te kunnen begrijpen hoe je een importscript schrijft. Dit automatiseren deden externe developers voor ons, maar wat als iets misgaat? Je wil toch weten wat er gebeurt.’

 

Omnichannel visitekaartje

Bert haalt nu zo’n derde van zijn omzet direct uit de webshop. Indirect is dit meer. ‘Online reserveren klanten dan bijvoorbeeld schoenen die ze in de winkel komen afrekenen. Waarom? Voor het persoonlijke contact én de bevestiging van de juiste keuze. Het gaat per paar al gauw om € 200 tot € 300.’

Het winkelgedrag is definitief veranderd, ziet ook Bert: ‘De jongere generatie koopt alles online, een wat oudere clientèle komt standaard naar de winkel, maar er is ook een grote mix van mensen voor wie de webshop als ‘omnichannel visitekaartje’ dient. Om zich te oriënteren.’

En daar was het destijds ook om te doen. Om buiten de regio meer zichtbaar te zijn en zo nieuwe klanten te trekken. Niet om nog meer winkels te openen.

 

Inkomsten mislopen

In de beginjaren worden de kosten voor het e-commerceplatform nog opgevangen door de winkels. Ook dat is veranderd. Maar het heeft Bert wel op scherp gezet.

Met de groei die e-commerce doormaakt, groeien namelijk ook de softwarebedrijven. Bert: ‘Dan zat er opeens een accountmanager tussen mij en de developer. Hierdoor namen doorlooptijden flink toe. En als ik ergens als ondernemer niet tegen kan, is het wachten. Zeker als iets niet naar behoren werkt, waardoor we inkomsten mislopen.’

 

Planningsgrootmeesters

Bert loopt steeds vaker tegen de grenzen van zijn softwarepakketten voor administratie en voorraadbeheer aan. En hoe die op elkaar ingrijpen. ‘Daarop ben ik mij breed gaan oriënteren en ben ik bij Buildnet uitgekomen. Nu krijg ik wél meteen antwoord op technische vragen.’

De retailer ervaart de samenwerking als bijzonder prettig: ‘Ze doen geen beloftes die ze niet kunnen nakomen. Het zijn echt planningsgrootmeesters. Daarnaast zijn het uitzonderlijk goede Magento-specialisten, die techniek kunnen uitleggen in een taal die ik begrijp.’

‘Als bedrijf zijn we via hen gegroeid in professionaliteit: we hebben ons nu zo georganiseerd dat we samen elke 14 dagen een verbetering of iets nieuws opleveren nadat we dit eerst zélf hebben getest.’

 

Online groeien

Bij Waardijk Schoenen werken 20 mensen (14 fte). Die doen de winkels én de e-commercewerkzaamheden: van de orders tot de klantservice. Alles gebeurt vanuit de vestigingen in Almaar en Heemstede.

Bert: ‘Ik wil online groeien, maar niet ten koste van alles. Hierin maak ik constant afwegingen. Je kijkt als ondernemer naar je personeelskosten en welke merken online potentie hebben, maar ook hoeveel voorraad nodig is én of we die kwijt kunnen in onze panden. Daarvoor is statistiek zeer belangrijk.’

 

Klantdata slim inzetten

‘Vroeger kwam je er nog mee weg om van een paar schoenen slechts één maat in de winkel te hebben,’ aldus Bert. ‘Online kan dit niet, maar wat is het optimale aantal? Daarnaast willen we aan gerichte marketing kunnen doen, waar we nu nog te vaak met hagel schieten.’

Klantdata op de juiste manier verwerken om de juiste beslissingen te nemen, is dus Berts grote wens. Hiervoor wil je dat de applicaties binnen het platform slim met elkaar praten. Om dit te bereiken, zet hij met Buildnet elke 14 dagen een volgende stap. Zonder zich voorbij te hollen, zonder de grip te verliezen.

Het is een werkwijze die Bert bevalt: ‘Een manier van doorontwikkelen die perfect past bij hoe ik wil ondernemen.’

 

Fotograaf: Nikki Natzeil