7 ronkende redenen voor de reddende roadmap

Ken je dat, van die projecten die voortijdig van de rails lopen of die alsmaar meer tijd kosten? Van een afstandje bekeken, zou je er meewarig om kunnen lachen. Zit je er middenin? Dan is het doffe ellende. Met een effectieve roadmap kan je het risico op dergelijke doemscenario’s drastisch verkleinen.

7 ronkende redenen voor de reddende roadmap

In dit blog sta ik kort stil bij wat een roadmap zo ideaal maakt en waarom je in heel veel IT-trajecten niet zonder kan.

Wat is een roadmap?

Een roadmap is een strategisch hulpmiddel. Het geeft de belangrijkste stappen weer die nodig zijn om je gewenste resultaat te bereiken. Een roadmap beschrijft de overkoepelende doelstelling van je project en maakt inzichtelijk:

  • Welke mijlpalen je wil bereiken.
  • Wat ervoor nodig is om die mijlpalen te behalen.
  • Waarmee je onderweg ernaartoe rekening moet houden.

 

Waarom een roadmap?

Je zou kunnen denken, ‘Ik heb scherp voor ogen waar ik heen wil, dus waarom tijd en moeite steken in het opstellen van zoiets als een roadmap?’ Dan ben je niet de eerste die zo redeneert. En ik kan het ook best wel begrijpen, maar in al die jaren in de IT – inmiddels alweer zo’n 25 jaar – heeft nog niks me ervan kunnen overtuigen het níet te doen.

Een roadmap geeft zekerheid. Het geeft houvast, overzicht, richting. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor alle betrokkenen in je project. En daar zit misschien wel de crux: je doet het niet alleen.

Of het nu een digitale transformatie in je organisatie is of een op het oog wat kleiner project waarin je een nieuwe applicatie laat ontwikkelen. Wat in jouw hoofd zit, hoeft niet ook zo in het hoofd van een ander te zitten, vandaag, morgen, volgende maand, volgend jaar.

Daarom 7 redenen voor het maken van een roadmap.

1. Het geeft duidelijkheid

Door antwoord te geven op de vraag, ‘Waar werk je naartoe en waarom?’, verduidelijkt een roadmap de strategische doelen van je project. En hoe die zich verhouden ten opzichte van je bestaande bedrijfsstrategie.

2. Het communiceert makkelijker

Een roadmap helpt je om gericht gesprekken te kunnen voeren binnen je organisatie over de te nemen stappen.

3. Het zorgt voor een betere coördinatie

In complexe projecten verbetert een roadmap de samenwerking tussen meerdere partijen binnen een organisatie. Ook helpt het bij het opsporen van afhankelijkheden en knelpunten.

4. Het maakt verantwoordelijkheden inzichtelijk

Een roadmap laat zien wat en wanneer moet worden opgeleverd door wie. Een stappenplan maakt het voor iedereen gemakkelijker om bepaalde taken uit te voeren.

5. Het zorgt voor een betere afstemming

Door de doelstellingen van je project duidelijk te beschrijven, brengt een roadmap niet alleen medewerkers (in teams en/of afdelingen) op één lijn, maar ook belangen en inhoudelijke overwegingen.

6. Het toont de impact aan

Een roadmap laat het verband zien tussen de doelstellingen van het project en wat er van een team of afdeling gevraagd wordt.

7. Het maakt prioritering eenvoudiger

Een roadmap helpt project- en/of productmanagers om afwegingen te maken in en prioriteit te geven aan werk dat de meeste impact heeft.

Samen aan de slag?

Wij hebben veel ervaring in het maken van roadmaps. Wil je hierover meer weten in relatie tot je eigen IT-wensen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om even te sparren.

Auteur: Sander van den Broek