5 redenen om te starten met digitale transformatie

Er is een tijd vóór en er is een tijd ná de coronapandemie als we kijken naar digitale transformatie. Sinds de lockdowns zijn organisaties wereldwijd versneld aan het digitaliseren geslagen.

5 redenen om te starten met digitale transformatie

Ik vertel je in een aantal stappen waarom de klassieke manier van werken in de meeste sectoren heeft afgedaan. En waarom je eigenlijk dus niet kan achterblijven.

Maar eerst maar even de definitie van ‘digitale transformatie’ scherp krijgen.

 

Wat is digitale transformatie?

Je kan digitale transformatie beschouwen als: het veranderen van je conventionele werkprocessen met de mogelijkheden van digitale technologie.

Laat ik dit nog wat uitbreiden.

We spreken over digitalisering als informatie verwerkt wordt via computergestuurde informatiesystemen. Handmatige processen waarbij je in meer of mindere mate letterlijk met papier schuift, maken plaats voor de denkkracht en snelheid van computers.

Digitale transformatie gaat wat mij betreft alleen wel verder dan sec het implementeren van nieuwe technologieën. Je voert met digitale transformatie een fundamentele verandering in je werkprocessen en dienstverlening door.

In die zin is digitale transformatie een strategische verandering.

 

Waarom is digitale transformatie belangrijk?

McKinsey  stelt dat alleen die organisaties zullen overleven die voldoende digitaal getransformeerd zijn.

Preaching to the choir?

Ongetwijfeld heeft deze consultancymultinational er alle belang bij om digitale transformatie als pure noodzaak te framen. Maar de onderliggende argumenten lijken me evident:

  • Digitale transformatie zorgt voor concurrentievoordeel, doordat je organisatie efficiënter werkt dan die van je concurrenten.

  • Door data te gebruiken of toe te voegen, ben je in staat om een waardevollere producten en/of diensten te ontwikkelen.

Ik licht dit nader toe. Waarbij ik je 5 redenen geef om te starten met digitale transformatie.

 

1. Meer waarde toevoegen

Digitale transformatie biedt je als organisatie de kans om waarde te creëren op meerdere fronten. Denk aan innovatieve digitale tools die:

  • Deuren openen naar nieuwe verdienmodellen, zoals abonnementendiensten of datagedreven producten.

  • Interne samenwerking verbeteren en flexibiliteit vergroten, essentieel in een snel veranderende markt.

 

2. Efficiency

Digitale transformatie zorgt voor efficiëntere werkprocessen. Denk aan:

  • Door handmatig werk of de tussenkomst van medewerkers weg te nemen, kan werk goedkoper uitgevoerd worden.

  • Je bespaart tijd, omdat gegevens en data-overzichten altijd voorhanden zijn.

 

3. Kortere time-to-market

Digitale transformatie zorgt ervoor dat informatie veel sneller beschikbaar is. Hierdoor kan je onder andere:

  • Sneller en accurater beslissingen nemen.

  • In minder tijd producten en diensten ontwikkelen.

Digitale transformatie draagt daarmee bij aan concurrentievoordeel, aangezien je producten en diensten eerder naar de markt gebracht kunnen worden.

 

4. Nieuwe manier van werken doorvoeren

Digitale transformatie is een verandering van ‘de klassieke manier’ van werken. Die omzetting kan je gebruiken om je werkprocessen grondig of subtiel te veranderen.

 

5. Verbeteren klantervaring

Digitale technologie stelt je in staat om klantbehoeften beter te begrijpen. Ook kan je gepersonaliseerde ervaringen bieden. Beide zijn belangrijke voorwaarden voor het creëren van loyalere klanten.

 

Corona als katalysator

Ik begon er dit blog mee: tijdens de coronapandemie zag je wereldwijd een versnelling in digitale transformatie.

Door de lockdowns (in het bijzonder: het thuiswerken én veranderende klantverwachtingen) bleken traditionele manieren van werken en klantinteractie ontoereikend. Bedrijven moesten ‘opeens’ flexibel en digitaal vaardig opereren.

Heel wat organisaties lukten dit toen (nog) niet.

Ondernemingen die voorheen aarzelden om te digitaliseren, zagen in dat digitale transformatie niet langer een van de opties is, maar een noodzaak om te overleven en concurrerend te blijven. Er werd massaal in geïnvesteerd in cloudtechnologie, e-commerce en digitale tools om samenwerking op afstand mogelijk te maken.

De coronapandemie is daarmee een katalysator gebleken voor innovatie en toekomstgerichte strategieën.

 

Wat wil jij digitaliseren?

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen bij de digitale transformatie van jouw organisatie? Bekijk wat we eerder voor andere bedrijven hebben betekend. Of neem contact met ons op om vrijblijvend te sparren.

 

Auteur: Sander van den Broek