Trackers zijn dood, wat nu?

Data is goud. Maar de goudader lijkt op te drogen doordat trackers massaal geblokkeerd worden. Hoe zit dat precies? En wat kan je er voor je eigen (e-commerce)platform aan doen?

intro_detail

Data verzamelen: zo werkt het
Sinds we ons halverwege de jaren 90 massaal op het internet zijn gaan begeven, proberen website-eigenaren en marketeers gegevens van hun bezoekers te verzamelen. Via trackers kan je vrij eenvoudig allerlei data verzamelen.

Samengevat werkt een tracker als volgt:

Waarvoor trackers worden gebruikt
De belangrijkste toepassingen van trackers:

Kink in de kabel
Lang ging het verzamelen van data via trackers van een leien dakje. Maar met de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is de tracker het onderspit gaan delven.

Internetgebruikers zijn zich steeds bewuster van de sporen die ze achterlaten en blokkeren trackers massaal.

Eerst door het ‘handmatig’ weigeren via de pop-up met de vraag of je cookies wil accepteren of niet. Nu zit het automatisch blokkeren van trackers vaak al ingebakken in de gebruikte browser of andere software.

Server-side tracking als dé oplossing?
Server-side tracking bestaat al heel lang, maar staat nu weer in het middelpunt van de belangstelling. Bij server-side tracking worden er geen gegevens opgeslagen op de computer van de gebruiker, maar doorgestuurd naar de server.

Je kan ervoor kiezen om zelf de data van je gebruikers te verzamelen of een derde partij dat trucje te laten verzorgen.

Of server-side tracking voor elk (e-commerce)platform de ‘nieuwe’ holy grail is, is lastig te zeggen. Wel heeft het duidelijke voor- en nadelen.

Voor- en nadelen van server-side tracking

Belangrijkste voordelen:

Belangrijkste nadelen:

Niet langer data mislopen?
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van server-side tracking voor jouw business? Dit vraagt om persoonlijk advies en een aanpak op maat. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Auteur: Sander van den Broek