Data is goud. Maar de goudader lijkt op te drogen doordat trackers massaal geblokkeerd worden. Hoe zit dat precies? En wat kan je er voor je eigen (e-commerce)platform aan doen?
Trackers zijn dood, wat nu?
Data verzamelen: zo werkt het
Sinds we ons halverwege de jaren 90 massaal op het internet zijn gaan begeven, proberen website-eigenaren en marketeers gegevens van hun bezoekers te verzamelen. Via trackers kan je vrij eenvoudig allerlei data verzamelen.
Samengevat werkt een tracker als volgt:
- Er wordt een beetje code (tag) opgenomen in de broncode van de website of applicatie.
- Zodra die tag door de browser van de gebruiker wordt ingeladen, kan het verzamelen van data beginnen.
- De gegevens worden opgeslagen op de computer van de gebruiker.
Waarvoor trackers worden gebruikt
De belangrijkste toepassingen van trackers:
- Statistieken van bezoekers
- Analyse van gebruikersgedrag
- Remarketing
- Integratie social media
- Personalisatie
Kink in de kabel
Lang ging het verzamelen van data via trackers van een leien dakje. Maar met de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is de tracker het onderspit gaan delven.
Internetgebruikers zijn zich steeds bewuster van de sporen die ze achterlaten en blokkeren trackers massaal.
Eerst door het ‘handmatig’ weigeren via de pop-up met de vraag of je cookies wil accepteren of niet. Nu zit het automatisch blokkeren van trackers vaak al ingebakken in de gebruikte browser of andere software.
Server-side tracking als dé oplossing?
Server-side tracking bestaat al heel lang, maar staat nu weer in het middelpunt van de belangstelling. Bij server-side tracking worden er geen gegevens opgeslagen op de computer van de gebruiker, maar doorgestuurd naar de server.
Je kan ervoor kiezen om zelf de data van je gebruikers te verzamelen of een derde partij dat trucje te laten verzorgen.
Of server-side tracking voor elk (e-commerce)platform de ‘nieuwe’ holy grail is, is lastig te zeggen. Wel heeft het duidelijke voor- en nadelen.
Voor- en nadelen van server-side tracking
Belangrijkste voordelen:
- Completere en nauwkeurige data-verzameling doordat je minder afhankelijk bent van client-computers.
- Betere websiteperformance doordat het verzamelen van data op de (web)server plaatsvindt.
- Uitgebreidere mogelijkheden om data aan te vullen (bijvoorbeeld uit een CRM-pakket).
Belangrijkste nadelen:
- Hoewel minder makkelijk te detecteren, is er nog altijd instemming van de gebruiker nodig.
- Implementatie kan complex zijn.
- Niet alle data kan verkregen of gebruikt worden.
- Werkt niet altijd samen met andere onderdelen van je platform.
Niet langer data mislopen?
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van server-side tracking voor jouw business? Dit vraagt om persoonlijk advies en een aanpak op maat. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.
Auteur: Sander van den Broek